fredag 23 maj 2014

Mot varmare tider

Solen skiner över Malmö idag. Jag firar två veckors cyklande mellan hem och jobb. Det gör fredagen ännu bättre, eftersom jag vet att baken får vila sig två dagar nu…

I morse när jag öppnade mailkorgen hade jag 17 olästa meddelanden. Detta har hänt sen jag stoppade undan telefonen kl 20 igår fram till och med kl 8 i morse. Puh. Men jag har lyckats gå igenom allting.

Idag ska jag sitta på samverkan. Jag hoppar in som dagens ersättare på ett stadsområde i Malmö. Normalt sett gör vi inte så, för representation ska ske med förtroendevald från verksamheten, men denna gång är det en fråga vi verkligen behöver bevaka och den ordinarie fick förhinder. Så nu får jag se lite verklighet in action igen. Jag har inte suttit på samverkan sedan 2010 tror jag. Men om jag nu inte lyckas åstadkomma någonting, så kommer jag i alla fall att ha konkreta exempel i mina diskussioner med de styrande om hur vi tycker att samverkan fungerar. Så det är ju något av en ”win-win situation”.


Sen hoppas jag att var och en som läser detta kommer att ha röstat kl 20 på söndag. Det är ett måste att vi får ett demokratiskt styre i Europa. Det är ytterst viktigt att styret kräver lika villkor för alla Europas medborgare. Det är oerhört viktigt att styret erkänner kvinnans rätt till sin egen kropp, det vill säga att alla kvinnor har rätt till abort. För det blåser iskalla vindar i Europa som vill inskränka på dessa för oss självklara rättigheter. Vi behöver ett Europa som utgår från vetenskap och humanism. Inte ett Europa som utgår från vidskepelse och fördom. Så låt de varma strålarna beröra oss alla när vi vaknar den 26 maj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar