torsdag 19 december 2013

Det havererade i etern

Ja, bättre system än så här har vi inte. Jag pratar så klart om gårdagens totala nätverkshaveri inom Vårdförbundet. Varken telefoner, mail eller hemsida fungerade. Jag gick hem tidigare för att jag ju kunde arbeta bättre hemifrån, men väl där kom jag ju på att jag inte kan göra något ändå, eftersom hemsidan och min mail inte fungerade där heller. Jaja, så kan det vara. Jag sitter som tillgänglig förtroendevald idag och imorgon, så jag får rensa upp medlemsärendena själv, men det verkar inte vara någon större anstormning. Skönt. Det betyder att de flesta av medlemmarna ser ut att gå mot en lugn och fin julhelg.

Dock gäller det inte alla. Även om det ser lugnt ut just nu, så har vi flera ärenden igång som inte tar paus under julhelgen.

Det handlar till exempel om medlemmar som är sjuka och arbetsgivaren försöker göra sig av med problemet. Det kan göras på olika sätt. Man kan försöka köpa ut personen och man kan försöka mobba ut personen. Vissa är lagliga och vissa är olagliga. Man kan också försöka att se till att ens anställda blir frisk och kan anpassa arbetssituationen så man arbetar under hälsosamma förhållanden, under sina egna förutsättningar. Det sista är dock mer sällsynt förekommande för tillfället.

Det kan handla om anställningar, uppsägning och förändring av arbetsuppgifter. Vid årsslutet ser arbetsgivaren ofta över sin organisation och ser behov av att förändra. Det gör arbetsgivaren med sin rätt att leda och fördela arbetet. Det vi gör är att se till att man gör det på rätt sätt, följer de regler som är uppsatta för förfarandet. Och försöker påverka arbetsgivaren att göra förändringen på sådant sätt att det gynnar våra medlemmar.

Sen har vi en massa andra frågor som OB-ersättning under julhelgen, uttag av semester, skyldigheter vid beordring med mera. Sådant går rätt så fort att svara på. 


Och mellan alla dessa frågor sitter jag och går igenom Vårdförbundets förslag till ny organisation. Jag går igenom kallelser till löneöverläggningar som börjar komma in från kommunerna inför 2014. Och så bloggar jag ju…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar