tisdag 21 januari 2014

TV-godis



Idag är fortsatt en trög dag. Natten var mig icke skonsam. Den lille fick sin första vaccination igår, och han hade nog lite känningar under natten. Men han är avledbar med en liten sång och ett blöjbyte, men det blev inte många timmars sammanhängande sömn för min del. Men det är det värt för den att den lille sötnosen ska ha det bra!

Jag var minsann med i tv igår. SVT körde igång sin satsning ”din röst” inför valen i år, så igår ställde de sig med ett team utanför flera olika sjukhus runt om i landet och intervjuade patienter och medarbetare som passerade. De ringde till oss i styrelsen och ville ha oss med, så jag kastade mig på bussen, med enbart en frukt till matsäck för att hinna till sjukhuset i Lund. Det hela blev ganska spännande, för jag visste inte vilken form tv-framträdandet skulle ha. Men det visade sig vara en gruppdiskussion, med olika personer ur olika grupper. Allt som allt är jag väl hyfsat nöjd med min medverkan, men det finns ett par saker som jag reagerar på i efterhand. Men under rådande sändning valde jag att inte gå in i debatt. Här är länken.

Det jag framför i intervjun speglar ganska bra det jag vill framhäva i mina åsikter nedan. Centrera vården utifrån individen, och gör upp med den rådande, uråldriga sjukhushierarkin.

Mannen till vänster om mig klappar mig på axeln och säger att han håller med mig. ”Läkarna ska styra vården”. Okej, på vilket sätt håller han med mig, för så tycker ju inte jag. Men han tar för givet att jag företräder läkare av någon anledning. Sannolikt för att jag är man. Genusyrsel...

Han anser att högst kunskap om att bota sjukdomar ska styra vården. Men jag tycker att den som har bäst helhetsperspektiv på personen som besöker sjukhuset är bäst lämpad att utforma verksamheten. Vi som vill främja det friska i individen. Vi vill ha mandat att arbeta efter vår kompetens. 

Mannen till höger om mig använder två fraser som kan göra mig tokig. Det som inte framkommer i sändningen är att han är aktiv i Skånes nya vårdparti, och kanske är det därför som jag reagerar så starkt på vad han säger. Jag tycker att om man nu ska utmana med ett parti som ska bära vården framåt, så måste man komma med nytänkande. Men tyvärr fallerar det helt. Det första är att han kallar personalen för änglar. Vi driver en hutlös debatt inom förbundet, man präntar in det i grundutbildningen och vi spottar på det i kafferummet. Våra yrken är inga kall. Vi är lika mycket änglar som busschaufförerna som kör mig mellan Malmö och Lund. Som aktiemäklaren som sitter och gör feta börsklipp. Som nyhetsankarna som läser upp dagens händelser för oss i tv-rutan. Däremot är vi förbaskat bra på våra jobb. Vi är så in i helvetes duktiga på att handskas med människor. Och vi är en jäkligt bra samtalspartner. Att patienter kallar mig ängel brukar jag inte gå upp i varv för, för de vill bara väl. Men det här sättet blir för mig ganska kränkande.

Den andra frasen han använder är att ”personalen går på knäna”. Återigen. Varför raljerar vi samma fraser ut och in och fram och tillbaks som inte betyder någonting. Inte fanken går jag på knäna när jag står ensam på två avdelningar en natt då man inte fått in någon ersättare för mina tre kollegor. Jag springer på mina fötter. Jag svettas nedför käkbenen. Jag lyfter och vänder mina patienter, i alla de ställningar jag fått lära mig att inte använda. Jag får exem på mina händer för att jag inte hinner smörja mina händer mellan sprit och tvål. Jag skriker i högtalartelefonen för att kunna arbeta med mina händer samtidigt som jag larmar om hjälp. Men den enda gången jag sett någon gå på knäna var när en kollega halkade på en påse Movicol.


Så nä, nu vill jag ha nytänkande. Jag vill ha det från de partier som idag sitter i regionfullmäktige, kommunfullmäktige och riksdag, och jag vill ha det från de partier som vill dit. 

4 kommentarer:

  1. Samma tanke som du skriver om här Per fick jag när jag såg inslaget. Tyckte att du gjorde en en riktigt bra insats - speciellt när jag nu läst om förutsättningarna . Men killen till vänster om dig verkar inte ha alla hästar hemma. Han säger att han håller med dig angående ett läkarstyrt sjukhus, och raljerar om att läkare måste få ro osv. När i diskussionen diskuterade du läkarnas situation/inflytande. Blir trött av bara tanken på att läkarstyrt sjukhus. Läkare är ofta hög kompententa och har en viktig roll då de är medicinskt skolade/kunniga - men vem förutsätter att bara för att du har en hög roll och makt att du automatiskt kan styra en vårdprocess. Jag kan vara blåögd och smått trög - men för mig är vård mer än bara lkm, och rätt till den. Jag har inte jobbat mycket på golvet, men har träffat många sjukt kompetenta ssk:are som har en sjukt mycket bättre helhetsbild av en pat. vårdande än den ansvariga läkare som varit o kontakt med nämnd pat. - Var ligger då problemet, jo precis där du står Per - Hierarkin sätter många käppar i hjulet, men också synen på oss sjuksköterskor, vi har en 3 årig högskoleutbildning med inriktning på omvårdnad som aktas nästan som en barutbildning i grekland på 3 veckor / Dennis (barndomsvän, och sjuksköterska)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dennis. Du må ha blåa ögon, men du är inte smått trög. Du är minst lika klok som jag. En anledning till att vi är så kloka kan ju vara att vi byggde musikprofiler i lera när vi egentligen skulle läst svensk grammatik. Men ack så kul det var. Och vi kan föra oss rätt bra i både tal och skrift. Du borde för övrigt också bli förtroendevald inom förbundet.

      Radera
  2. Givande reflektion. Nu försöker jag posta mitt inlägg i debatten för tredje gången gillt. ;). Att organisera vården utifrån en person med en sjukdom är något annat än dagens sjukvård som är organiserat utifrån sjukdomen/diagnosen hos en person. Vi (professionen) behöver också nyansera vår trötthet av omorganisationer, för jag anser att de behövs och jag inser att vi aldrig kommer att få "arbetsro". Det är vi (professionen) som måste vara drivande i att synen på människan i vården förändras. Bakom varje diagnos finns en person. Vi (professionen) måste ständigt företräda personen med en sjukdom. Lindra lidande. Personcentrerad vård är kostnadseffektivt och dessutom vetenskapligt bevisat. Tummen upp. För er som inte vet eller har hört uttrycket tidigare finns en underbar film på youtube från Cleveland clinic; Empathy.
    http://youtu.be/cDDWvj_q-o8
    Se den.
    Bra jobbat Per och tack för att du tog diskussionen trots förutsättningarna: Det finns alltid saker man skulle kunnat göra annorlunda men du lyfte det viktigaste, personcentrerad vård! Patienten i centrum är förlegat! // Emmy fd kollega.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, du har en poäng. Men jag tänker inte stå bakom att organisera om till USIL och UMAS igen, och det vet jag att inte du heller tycker. Jag ska kämpa på nyanserna, du får fortsätta säga till mig:) Angående personcentrerad vård så ligger ju frågan mig ganska varmt om hjärtat efter att ha delat rum med en person som talade mycket klokt om detta. Och det var ju du!

      Radera