torsdag 20 februari 2014

Ooops, i did it again

Det har så här långt varit en klantvecka för tjänstemännen som sitter på styrposterna för landets Sjukvård. I tisdags briljerade kommunikationsdirektören på Sahlgrenska den undermåliga städningen på sjukhuset med uttalandet ” även om sjuksköterskor har mycket att göra, så kan de ju inte hoppa över städningen” (ej direkt citerat, dock endast förkortat). Nä, såklart. Jag tycker det är likadant på staberna på sjukhusen. Även om HR har en massa ärenden, så kan man ju inte tolerera att de inte tvättar fönster. Dagen efter bad denne direktör om ursäkt. Jag gillar inte den typen av ursäkter. Av anledningen att han inte gör något åt problemet. Det finns fortfarande inga lokalvårdare som sköter städningen. Och även om han nu bad om ursäkt, så är signalen att sjuksköterskor och undersköterskor ska stå och skrubba toaletten. Därefter ägnar vi oss åt patientnära vård. Och det känns väl bra som infektionskänslig patient, att bli omhändertagen av någon som minuten innan stod och skrubbade toaletten. Bara för att vi har en titel som slutar på ”skor”, betyder det inte att vi då också ska städa, laga mat, klippa hår, sitta i kassan unt so weiter. Bli medveten om genus, snälla.

Nästa klantpoäng får mina egna arbetsgivare. Kompetensansvarige i Region Skåne som ska försvara att man använder sig av bemanningsföretag för att bemanna akutmottagningarna. Då måste man ha lite bakgrundsfakta: Nyutexaminerade sjuksköterskor i Skåne blir erbjudna 24-25000 kronor om man får en anställning i kommunal verksamhet. I regionen erbjuder man 22 000 kr, och då får man dessutom in klausulen att man ska arbeta dag, kväll och natt, utan någon egentlig begränsning på frekvensen. Dessutom får man ofta arbeta i över ett år under de här förhållandena innan det blir tal om att få en tillsvidaretjänst. När man använder sig av bemanningsföretag kommer personal in och har en lön som ibland är dubbelt så hög, utan krav på lokalkännedom eller verksamhetsrutiner. Såklart sticker detta i ögonen på befintlig personal, men framförallt visar det ju att det finns pengar. Kompetensansvarig svarar då att det ju är bemanningsföretagen som sätter lönen, det är inget hon kan hjälpa. Nä, det har du ju rätt i. Men i min värld så måste ju regionen betala mer än 22000/anställd i bemanningsföretaget, annars skulle ju detta rimligen gå i konkurs!

Sen lägger hon till det lilla checka, att nyutexaminerade faktiskt måste vara ödmjuka inför den lönen som Regionen har satt. Ödmjuk. Haha. Hur långt ner i sanden finns de ögonen? Hallå…… Det finns ju inte tillräckligt med personal! Ni vädjar till att vi ska vara schyssta mot regionen. Samma region som inte lyssnat när vi nu har slagit larm i två års tid om problemen med rekryteringen.

Det tredje klantpoänget får jag. För att introducera passerad morot som smakupplevelse till min son. Det var så äckligt att han klöktes.  Förlåt Älskling. Jag ska hålla mig till majs, ärtor, gröt och banan.

Det fjärde ponäget får också jag. Jag påstod med glädje och stolthet att damfotboll har blivit så accepterat i samhället, att fotbolls-VM för damer är lika stort som vanligt fotbolls-VM. Jag är en tvättäkta skitstövel. Alla kunde iallafall se hur röd jag blev i ansiktet av skam när jag fick påtalat vad jag faktiskt hade sagt. Jag kan inte göra det ogjort. Men jag ska innerligt försöka att aldrig mer kalla något för vanligt. För det är ett ord jag ogillat under flera år. Sen använder jag det själv. Dessutom i en jämförelse mellan könsbaserade idrottsgrupper. 

Klant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar