måndag 12 maj 2014

Kongresstider

Nä, nu kickar vi loss igen. Jag har haft så in i helsikes mycket att göra sista månaden, eller är det månaderna??? Och när jag inte har gjort något har jag behövt tänka. Men nu är det väl dags för ett inlägg här.

Vårdförbundet hade kongress förra veckan. Så jag tog med familjen som fick göra huvudstaden på egen hand medan jag, tillsammans med 189 andra kongressombud låste in oss på Radissons kongresscenter (ni vet kanske det där glashuset mellan centralen och stadshuset). Så, för er oinvigda, vad är det vi gör på en kongress då? Jo, här lägger vi fram frågor som vi ska prioritera under kommande fyra år. Vi har också beslutat om ny förbundsstyrelse, där bland annat Susi Nilsson som till vardags är vice ordförande i vår avdelning Skåne kom in, (grattis, grattis Susi!). Vi har slagit fast en ny stadga för förbundet, där stora ändringar bland annat är nytt förfarande vid tecknandet av centrala avtal, konfliktbeslut och avdelningsstyrelsernas storlek. Framför allt så har rollen för den förtroendevalda närmst arbetsplatsen stärkts. Och stödet ska bli självklart för såväl den förtroendevalde på arbetsplatsen som alla medlemmar som söker fackligt stöd. Medlemsaktivism är en tråd som löper i den nya stadgan och organisationen. Och det kommer att bli bra. Så detta är alltså vad jag gjorde medan Sixten var och levde loppan på Vasamuséet och hälsade på Estelle och Leonore på slottet.

Och nu är det tebax till kansliarbetet. Jag ska ägna mig lite åt våra medlemmar i mina kommuners problem, jag ska springa blodomloppet och jag tänkte lägga fram lite förslag på just medlemsaktivism. Hur vi vågar ta språnget att gå som passiva medlemmar till att faktiskt våga säga ifrån till ledning, omvärld och kollegor hur vi vill att vården ska se ut. Hur våra villkor ska respekteras, och hur våra löner ska utgå från det vi gör, det vi är och framförallt hur vi gör. Och det måsta komma såväl från förbundsstyrelse som avdelningsstyrelse, från förtroendevald som passiv medlem.


Kolla in nedanstående film för fyra scenarion om hur vården kan se ut 2025.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar