onsdag 13 november 2013

Det började som en skakning på undre däck...

Eller hur är det händelser tar sin början. Att välja att bli fackligt aktiv kan börja på flera sätt. Det finns de som tar steget fram när det skakar till. Ibland kan det krävas att båten är halvvägs i sank innan någon inser vikten i att försöka rädda det som räddas kan. Det bästa, både för verksamhet och för den som blir förtroendevald är dock att kliva in i rollen när det är stiltje, då finns det gott om tid för inlärning, samarbetet gentemot sin chef är oftast bättre men framförallt finns vi på utkiken redan innan det börjar skaka till, och kan sätta hårt mot hårt när våra medlemmars intressen är i farozonen.

Jag harvar vidare inom min upplärning. Idag har jag lärt mig telefonsystemet (även om jag ännu inte fått något eget telefonnummer…). Mina väggar är fortfarande nakna, förutom en tom whiteboardtavla. Jag har planerat att gå upp på vinden där hemma och rota fram några gamla tavlor jag har liggande från ungkarlstiden som jag kan sätta upp. Jag har nån inramad Neil Young-tavla som skulle kunna göra kontoret lite mer hemtrevligt.


Än så länge har jag bokat in två medlemsmöten framöver, bland annat ett på min egen arbetsplats.  Vårdförbundets antologi ”genusyrsel och normuppror” läses intensivt under dagarna (den är skitbra och gratis för medlemmar, köp den!). Jag har skrivit två blogginlägg. Det är ju ändå en hyfsad start på uppdraget!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar