söndag 10 november 2013

Hej!

Och med den hälsningen inleder jag min nya blogg. Det är den nya, inte en gammal. Men jag har haft ett flertal tidigare. Där jag skrivit kanske ett eller två inlägg och sen tröttnat. Men nä. Nu är det allvar!

Jag tänker mig att bloggen ska fokusera på mitt arbete i Vårdförbundet avdelning Skånes styrelse. Just nu är där inte mycket arbete för min del, eftersom jag fortfarande bara har lärt mig kanske en tiondel av systemen vi har, så det är de fem styrelseledamöter som är kvar sedan före valet som gör jobbet. Jag hänger mest på. Och agiterar. För det är väl agitationen som gör att vi tar oss till en styrelse i ett fackförbund.

Eftersom jag inte har så mycket om styrelsearbetet att säga just nu, tänkte jag med detta första inlägg presentera lite vem jag är. Och vad som tar upp min tid när jag inte sitter på kansliet och agiterar.

Per Bengtsson heter jag, född och uppvuxen i Munka Ljungby utanför Ängelholm. Jag började utbilda mig till sjuksköterska vid 22 års ålder, och har burit denna yrkestitel med stolthet i sex år (från 25 års ålder då, dvs att jag är 31 år gammal idag…) Jag fastnade i Lund efter utbildningen, och numera bor jag i Lomma, eftersom jag och min underbara fru flyttade dit. Vi bor där med vår underbara son som inte ens har fyllt en månad. Och då kom vi till det där vad jag sysslar med när jag inte sitter och agiterar… då lyssnar jag på min sons agitation för mer mat och torrare blöjor. Ibland tycker han dock att jag är bra långsam, och ska hålla på och pussas och kramas istället för att slänga över honom till sin mamma så han kan få käk.

Vi har barnkläder och barnstrumpor över hela huset. Soptunnan som töms varannan vecka är full med blöjor efter några dagar, så vi har börjat lämna över skräppåsar till hans mormor och morfar istället. Hans mormor kommer för övrigt flera gånger i veckan och städar åt oss, vilket är underbart, men en halvtimme efter att hon har gått så är allting utspritt över hela huset igen.

Jaja, väldigt gulligt och sött, nu föll vi från ämnet. Men en nybliven förälder kan ju prata om sitt barn hur länge som helst. Sedan två veckor tillbaka, mer exakt sedan årsmötet på Vårdförbundet avdelning Skånes årsmöte 23/10 2013 är jag förtroendevald som styrelseledamot i just denna avdelning. Och därmed ska jag vara med och arbeta fram hur vi ska få arbetsgivarna runt om i Skåne att kunna lönesätta våra fyra yrkeskategorier korrekt, att förstå att det inte går att arbeta treskift utan viloperiod, och inse konsekvenserna av att ta beslut över huvudet på oss anställda. Fortsätt läsa min blogg för att se hur jag lyckas!                                                                    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar