fredag 15 november 2013

Fredag, Friday, Perjantai, Freitag, Vendredi, Viernes

Helt plötsligt betyder fredag något igen. Efter sex års arbetande på nästan varannan helg har jag nu fått ett uppdrag som innebär att jag arbetar måndag till fredag. Men det är en sanning med modifikation, eftersom styrelseledamot är jag ju alla dagar i veckan, alla timmar i veckan. Ansvaret för förbundsavdelningen är ingenting man kan ta paus ifrån. Jag kan inte, liksom, springa hem i eftermiddag och organisera en massa lockouter tillsammans med arbetsgivaren, eller lobba för lönedumpning. Men jag kan sova hur länge jag vill (eller ja, så länge min son vill…), jag kan baka kakor och jag kan titta på tv hela dagen.

Jag hade önskat att det här kravet med en massa helgarbete inom vårdsektorn nyanserades lite. När jag arbetade natt var en helgtur nätterna mellan fredag, lördag, söndag och måndag. Ett sådan runda hade vi två av fem veckor. Men sen kom någon på att man inte räknade söndagspasset som en helg för att det var mer som en måndag. Så jag arbetade mer än varannan söndag, mer exakt tre av fem söndagar. Och mitt arbete på söndagskvällen var inte jättekul när man kl 21 öppnade upp sex nya platser och patienterna låg väntande i korridoren när man kom in på avdelningen. Söndagen var en av de stressigaste nätterna, och vi skulle alltså jobba fler söndagar än andra dagar.

Har inte något gått förlorat på vägen, om man som chef måste använda sin egen påhittade definition av vad en helg är för att kunna täcka personalbehovet. Har man ansvar för en arbetsplats som ska fungera dygnets alla timmar har man också ansvar för att personalen mår bra alla timmarna. Såklart arbetar jag gärna vilken dag som helst, det handlar inte om det. Men det är ett tecken på att arbetsvillkoren är dåliga när man som chef måste bortförklara beordring med att man har en definition av dagen söndag som går emot vad både kollektivavtal, gemene man och svenska akademiordboken säger. Bara för att man har rätt att leda och fördela arbetet behöver man inte göra det med fåniga ursäkter.

Ha en bra helg, själv tänker jag mysa med familjen i massor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar