måndag 25 november 2013

Trötthet och löneanspråk



Jag är så sjukt trött idag. Den lille höll både mig och hans mamma vakna i natt, och klockan fyra masade jag och mitt lilla knyte oss till soffan där han fick sig en skön stunds morgonsömn i min famn och jag kunde avnjuta ett avsnitt av Doctor Who. Som ju fyllde 50 i helgen som gick. Och nej, Doctor Who är inte en spinoff på amerikanska ”The Doctors”, ni får kolla in det om ni inte känner till det. Mina favoritskurkar från serien är ”the Daleks” som är slemhögar som åker runt i dammsugarliknande farkoster på hjul, och har en stor sugpropp som öga och säger ”Exterminate, exterminate”. 

Nåväl, tack och lov att man arbetar på ett förbund som själv står för att livspusslet ska gå ihop. Att man behöver få återhämtning före och efter sitt arbetspass. Som står för att alla parter i ett föräldraskap ska ha möjlighet att ta sin del i barnens liv. Ingen av mina kollegor klandrar mig alltså för att jag är seg och hängig idag.

Det kom rapporter på radion idag från Karolinska sjukhuset i Stockholm. Där har man före anställningsintervjun förhört sig om den arbetssökandes lönekrav, och när hen har berättat att det ligger på 25000 kr har arbetsgivaren kontrat med att det inte går, det är omöjligt, jag vill inte, har inte lust och allt det där. 22800 kr är max man kan få. När den sökande berättar att kompisar på samma sjukhus har över den summan så kräver chefen att få namn, personnummer på kompisarna och att få reda på arbetsplatsen. Ger man inte med sig på denna punkt så blir man inte kallad på arbetsintervju.

MEN FÖR TUSAN, säger jag ….. Var och en har en unik kunskap och kompetens inom den specifika omvårdnaden och det GÅR INTE ATT SÄTTA EN STANDARDSUMMA!!! Alla som söker ett arbete har rätt att få sätta löneanspråk. Det gäller även de som arbetar inom vården. Vi är inga barmhärtiga samariter bara för att vi vill att alla människor ska må bra. Mjölken kostar lika mycket för oss som för någon annan, så berätta för mig varför vi ska ha sämre lön utefter vår kompetens. Nä, cheferna på Karolinska… Det är inte konstigt att var fjärde sjuksköterska på er akutmottagning slutar när ni beter er så otroligt töntigt.


Imorgon är det styrelsemöte igen, och jag piggar upp mig inför det. Jag har plockat ihop lite smått och gott inför onsdagens introduktion av en ny förtroendevald.

Jag vill önska alla läsare en trevlig vecka.

4 kommentarer:

  1. Nu snurra du väl ändå till det. Ja, man ska ha rätt till individuell lönesättning. Men då är väl ändå inte "men min kompis har så här mycket" rätt argument. Kan hålla med dig om att arbetsgivaren handlat klumpigt i den här frågan, men du som kämpar för dessa personer bör ge dom rätt verktyg och argument när dom vill förhandla om sin lön.

    SvaraRadera
  2. Nä, du har rätt i att det inte är något vidare argument, och det var inte heller så de gjorde. Arbetsgivaren påstår att "Här har ingen över 22800", och blir då bemötta med "jo, jag vet att här finns de som har fått mer än så på detta sjukhuset". Det kom ju aldrig till stånd någon anställningsintervju, och således inte heller någon löneförhandling. När det väl kommer till löneförhandling har vi andra argument än att "min kompis har 24000, så det ska jag också ha", annars vore vi inte mycket till fackförbund.

    Tack för min första kommentar förresten;)

    SvaraRadera
  3. Standardsumma för standardarbete, det kallas väl för "sedvanliga sjuksköterskeuppgifter"? Tröttsamt... Roligt att du bloggar om styrelsens arbete, är själv förtroendevald på en avdelning på SUS i Lund, kommer att följa din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt! Hoppas du ska tycka den är läsvärd, gnäll på mig om den inte är det:-)

      Radera